NBPL - جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم

جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم


مدار الکتریکی، از به هم پیوستن قطعات الکتریکی غیرفعال (مقاومت، خازن، القاگر، لامپ، دیود و …) یا قطعات فعال (ترانزیستور و …)، یا ترکیبی از آن دو پدید می‌آید، چنان‌که دست کم یک مسیر بسته را ایجاد کنند تا جریان الکتریکی بتواند در این مسیر بسته جاری شود.

مدارهای الکتریکی نیز مانند هر سرفصل دیگری در فیزیک تابع قوانین فیزیکی می باشند. قانون هایی مانند قانون اهم، قانون پل واتسون، قانون کریشهف و … از جمله مواردی هستند که در یک مدار ساده الکتریکی می توان آنها را مطالعه نمود.

در این دوره تلاش شده است تا با استفاده از ساده ترین وسایل ممکن مدارات الکتریکی تشریح شده، تست شده، و صحت قوانین فیزیک الکتریسیته در آنها مورد تحقیق قرار گیرد.

«کیف همراه معلم – آزمایشگاه فیزیک الکتریسیته » که در این فیلم مورد استفاده قرار گرفته است نیز یکی از وسایلی است که جامعه یاوری فرهنگی برای تجهیز معلمان محترم فیزیک و نیز معلمان آزمایشگاه فیزیک با هدف ارتقای سطح علمی دانش آموزان و ایجاد امکان تدریس بهتر و مبتنی بر موضوعات عملی در کنار موضوعات تئوری، طراحی و تهیه شده است .

در این کیت آموزشی/آزمایشگاهی تمامی المان‌های مورد نیاز برای تدریس و آزمایش موضوعات پایه در فیزیک الکتریسیته تهیه و تعبیه شده است. تمامی این المان‌ها بوسیله آهن‌رباهایی که در آنها تعبیه شده قابلیت چسبیدن و نصب بر روی وایت برد کلاس درس را دارا بوده و معلم می تواند در حین تدریس و بصورت همزمان آزمایش مربوطه را نیز انجام دهد.

اینکه دانش آموزان بتوانند همزمان با آموزش تئوری، المان‌های الکتریکی را از نزدیک مشاهده نموده و یا حتی آنها را لمس نمایند نیز موضوع مهمی است که نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. وجود یک منبع تغذیه، دستگاه مولتی‌متر، و تمامی سیم‌های ارتباطی و اتصالات مورد نیاز از ویژگی‌های این کیف همراه معلم است.

فیلم‌هایی که در این کارگاه تهیه و تقدیم شده است می‌تواند به روش‌های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

الف. دانش آموزان می‌توانند با مشاهده آنها بصورت عملی با قوانین فیزیک الکتریسیته آشنا شده و یافته‌های علمی و تئوری خود را به موضوعات عملی پیوند دهند.

ب. معلمین گرامی می‌توانند با آزمایشات تعبیه شده در این کیف همراه معلم آشنا شده و در صورت تمایل نسبت به خرید آن اقدام نمایند. معلم می‌تواند این کیف را با خود در کلاس درس همراه داشته و از آن برای عمق بخشیدن به آموزش کمک کند.

دوره های مرتبط


آزمایشگاه فیزیک الکتریسیته– خازن‌ها