19 1400x740 - مدرسه رفتن به معنای آموزش نیست

مدرسه رفتن به معنای آموزش نیست

جامعه یاوری فرهنگی اگرچه از ابتدای فعالیت بیشتر بر ساخت مدارس و فضاهای آموزشی متمرکز بوده، اما ارتقای کیفیت آموزشی معلمان و دانش‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران آن بوده است. دغدغه‌ای که حالا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به آن پاسخ داده می‌شود.

بانک جهانی توسعه در سال ۲۰۱۸ گزارشی را با تمرکز بر موضوع آموزش و اهمیت آن در کشورهای در حال توسعه منتشر کرد که اولین جمله آن چنین بود: «مدرسه رفتن به معنای آموزش نیست». در ادامه گزارش، نویسندگان تلاش کرده بودند تا معنای این جمله را توضیح داده و درباره موانع یادگیری در مدارس صحبت کنند. موانعی ۴گانه که یکی از مهم‌ترین آنها، وضعیت معلمان است. در گزارش بانک جهانی توسعه درباره الزامات یک معلم برای اثربخشی در فرآیند یادگیری کودکان آمده است که معلمان باید در حوزه تخصصی خود دانا و باسواد بوده، مهارت‌های آموزش را بدانند و انگیزه کافی برای تدریس و انتقال مطلب به دانش‌آموزان داشته باشند.

جامعه یاوری فرهنگی هم با هدف آموزش معلمان و ارتقای سطح علمی آنها در حوزه‌های تخصصی (مثل فیزیک، ریاضیات و…) و نیز ارتقای مهارت‌های آموزش (مثل درس‌ پژوهی، اقدام پژوهی، نگارش، آینده پژوهی، طراحی آموزش، ادبیات کودکان، بلندخوانی و …) دوره‌هایی را برگزار کرده تا در قالب کارگاه عملی، به معلمان مناطق محروم آموزش دهد. در کنار این معلمان جمعی از دانش‌آموزان هم با شرکت در کارگاه‌های مرتبط با مقطع تحصیلی‌شان آموزش دیدند تا با دانش و توانایی‌های بیشتری مراحل تحصیلی پیش‌رو را طی کنند.

برگزاری اینگونه کارگاه‌های آموزشی از سال ۱۳۹۳ در دستور کار جامعه یاوری فرهنگی قرار گرفت و تا امروز با جدیت دنبال شده است. در کارگاه‌های آموزشی جامعه یاوری فرهنگی سعی شده تا بهترین و روزآمدترین منابع آموزشی و مراجع درسی شناسایی و توسط بهترین اساتید آموزش داده شود. در جدول زیر آمار کارگاه‌های حضوری برگزار شده در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷  را مشاهده می‌کنید.

 

ردیف موضوع کارگاه مدرس محل برگزاری تعداد ساعت آموزشی تعداد شرکت کنندگان
۱ مهارت‌های هفت‌گانه آموزش آقای دکتر فقیری شهرستان ایرانشهر ۱۶ ۳۰  معلم
۲ مهارت‌های هفت‌گانه آموزش آقای دکتر فقیری شهرستان نیک‌شهر ۱۶ ۴۰ ملعم
۳ مهارت‌های هفت‌گانه آموزش آقای دکتر فقیری بندرعباس ۱۶ ۴۰ معلم
۴ مهارت‌های هفت‌گانه آموزش آقای دکتر فقیری بندرعباس ۱۶ ۴۰ معاونان آموزشی مدارس
۵ مهارت‌های هفت‌گانه آموزش آقای دکتر فقیری قشم ۸ ۳۰ معلم
۶ مهارت‌های هفت‌گانه آموزش آقای دکتر فقیری قشم ۸ ۳۰ معلم
۷ مهارت‌های هفت‌گانه آموزش آقای دکتر فقیری قاین ۱۶ ۳۰ معلم
۸ مهارت‌های هفت‌گانه آموزش آقای دکتر فقیری قاین ۱۶  ۳۰ معاونان آموزشی مداس
۹ ادبیات کودکان و بلندخوانی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان سبزوار ۱۶ ۴۰ معلم
۱۰ همایش روش‌های مطالعه و آماده شدن برای کنکور آقای مقصودلو بندرلنگه ۲ ۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه ۱۰ و ۱۱
۱۱ همایش راهنمای انتخاب رشته در دبیرستان آقای مقصودلو بندرلنگه ۲ ۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه متوسطه اول
۱۲ همایش راهنمای درس خواندن در تعطیلات عید برای کنکور آقای مقصودلو بندرلنگه ۲ ۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه ۱۲
۱۳ همایش راهنمای مشاوره در حوزه کنکور و انتخاب رشته آقای مقصودلو بندرلنگه ۲ ۱۵۰ نفر مشاوران آموزشی مدارس
۱۴ همایش روش‌های مطالعه و آماده شدن برای کنکور آقای مقصودلو میناب ۲ ۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه ۱۰ و ۱۱
۱۵ همایش راهنمای انتخاب رشته در دبیرستان آقای مقصودلو میناب ۲ ۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه متوسطه اول
۱۶ همایش راهنمای درس خواندن در تعطیلات عید برای کنکور آقای مقصودلو میناب ۲ ۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه ۱۲
۱۷ همایش راهنمای مشاوره در حوزه کنکور و انتخاب رشته آقای مقصودلو میناب ۲ ۱۵۰ نفر مشاوران آموزشی مدارس
۱۸ روش‌های مطالعه و درس خواندن آقای دکتر فقیری قاین ۲۰ ساعت (۱۰ جلسه/ هر جلسه ۲ ساعت) در مجموع ۷۵۰ نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه
۱۹ آشنایی با مهارت‌های سواد خواندن در خردسالان خانم دکتر شهرتاش تهران ۸ ۲۰ نفر از معلمان مقطع پیش‌دبستانی
۲۰ تعداد افراد آموزش دیده: ۲۳۸۰ نفر مدت آموزش: ۱۷۲ ساعت

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

دانش آموز عزیز ، دبیر این درس هر شب از ساعت 21 الی 24 در بخش دیدگاه پاسخگوی سوالات شما می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *