جامعه یاوری فرهنگی اگرچه از ابتدای فعالیت بیشتر بر ساخت مدارس و فضاهای آموزشی متمرکز بوده، اما ارتقای کیفیت آموزشی معلمان و دانش‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران آن بوده است. دغدغه‌ای که حالا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به آن پاسخ داده می‌شود.

بانک جهانی توسعه در سال ۲۰۱۸ گزارشی را با تمرکز بر موضوع آموزش و اهمیت آن در کشورهای در حال توسعه منتشر کرد که اولین جمله آن چنین بود: «مدرسه رفتن به معنای آموزش نیست». در ادامه گزارش، نویسندگان تلاش کرده بودند تا معنای این جمله را توضیح داده و درباره موانع یادگیری در مدارس صحبت کنند. موانعی ۴گانه که یکی از مهم‌ترین آنها، وضعیت معلمان است. در گزارش بانک جهانی توسعه درباره الزامات یک معلم برای اثربخشی در فرآیند یادگیری کودکان آمده است که معلمان باید در حوزه تخصصی خود دانا و باسواد بوده، مهارت‌های آموزش را بدانند و انگیزه کافی برای تدریس و انتقال مطلب به دانش‌آموزان داشته باشند.

جامعه یاوری فرهنگی هم با هدف آموزش معلمان و ارتقای سطح علمی آنها در حوزه‌های تخصصی (مثل فیزیک، ریاضیات و…) و نیز ارتقای مهارت‌های آموزش (مثل درس‌ پژوهی، اقدام پژوهی، نگارش، آینده پژوهی، طراحی آموزش، ادبیات کودکان، بلندخوانی و …) دوره‌هایی را برگزار کرده تا در قالب کارگاه عملی، به معلمان مناطق محروم آموزش دهد. در کنار این معلمان جمعی از دانش‌آموزان هم با شرکت در کارگاه‌های مرتبط با مقطع تحصیلی‌شان آموزش دیدند تا با دانش و توانایی‌های بیشتری مراحل تحصیلی پیش‌رو را طی کنند.

برگزاری اینگونه کارگاه‌های آموزشی از سال ۱۳۹۳ در دستور کار جامعه یاوری فرهنگی قرار گرفت و تا امروز با جدیت دنبال شده است. در کارگاه‌های آموزشی جامعه یاوری فرهنگی سعی شده تا بهترین و روزآمدترین منابع آموزشی و مراجع درسی شناسایی و توسط بهترین اساتید آموزش داده شود. در جدول زیر آمار کارگاه‌های حضوری برگزار شده در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷  را مشاهده می‌کنید.

ردیفموضوع کارگاهمدرسمحل برگزاریتعداد ساعت آموزشیتعداد شرکت کنندگان
۱مهارت‌های هفت‌گانه آموزشآقای دکتر فقیریشهرستان ایرانشهر۱۶۳۰  معلم
۲مهارت‌های هفت‌گانه آموزشآقای دکتر فقیریشهرستان نیک‌شهر۱۶۴۰ ملعم
۳مهارت‌های هفت‌گانه آموزشآقای دکتر فقیریبندرعباس۱۶۴۰ معلم
۴مهارت‌های هفت‌گانه آموزشآقای دکتر فقیریبندرعباس۱۶۴۰ معاونان آموزشی مدارس
۵مهارت‌های هفت‌گانه آموزشآقای دکتر فقیریقشم۸۳۰ معلم
۶مهارت‌های هفت‌گانه آموزشآقای دکتر فقیریقشم۸۳۰ معلم
۷مهارت‌های هفت‌گانه آموزشآقای دکتر فقیریقاین۱۶۳۰ معلم
۸مهارت‌های هفت‌گانه آموزشآقای دکتر فقیریقاین۱۶ ۳۰ معاونان آموزشی مداس
۹ادبیات کودکان و بلندخوانیموسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکانسبزوار۱۶۴۰ معلم
۱۰همایش روش‌های مطالعه و آماده شدن برای کنکورآقای مقصودلوبندرلنگه۲۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه ۱۰ و ۱۱
۱۱همایش راهنمای انتخاب رشته در دبیرستانآقای مقصودلوبندرلنگه۲۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه متوسطه اول
۱۲همایش راهنمای درس خواندن در تعطیلات عید برای کنکورآقای مقصودلوبندرلنگه۲۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه ۱۲
۱۳همایش راهنمای مشاوره در حوزه کنکور و انتخاب رشتهآقای مقصودلوبندرلنگه۲۱۵۰ نفر مشاوران آموزشی مدارس
۱۴همایش روش‌های مطالعه و آماده شدن برای کنکورآقای مقصودلومیناب۲۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه ۱۰ و ۱۱
۱۵همایش راهنمای انتخاب رشته در دبیرستانآقای مقصودلومیناب۲۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه متوسطه اول
۱۶همایش راهنمای درس خواندن در تعطیلات عید برای کنکورآقای مقصودلومیناب۲۲۰۰ نفر دانش‌آموز پایه ۱۲
۱۷همایش راهنمای مشاوره در حوزه کنکور و انتخاب رشتهآقای مقصودلومیناب۲۱۵۰ نفر مشاوران آموزشی مدارس
۱۸روش‌های مطالعه و درس خواندنآقای دکتر فقیریقاین۲۰ ساعت (۱۰ جلسه/ هر جلسه ۲ ساعت)در مجموع ۷۵۰ نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه
۱۹آشنایی با مهارت‌های سواد خواندن در خردسالانخانم دکتر شهرتاشتهران۸۲۰ نفر از معلمان مقطع پیش‌دبستانی
۲۰تعداد افراد آموزش دیده: ۲۳۸۰ نفرمدت آموزش: ۱۷۲ ساعت

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *