260 1400x740 - هر دانش‌آموز ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش می‌بیند

هر دانش‌آموز ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش می‌بیند

به گزارش روز یکشنبه معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن درباره انتظارات از مجلس جدید، اظهار داشت: مسایل آموزش و پرورش از یک توالی منطقی و زنجیره  اهداف به هم پیوسته تشکیل شده است و با یک نگاه جامع و کل‌نگر است که مجموعه مجلس و دولت می‌توانند یک برنامه مدون و استراتژیک را برای حل مسایل آموزش و پرورش رقم بزنند.  

وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابتدای کارش است و اگر با یک تحلیل، مسائل ریشه ای و بنیادین آموزش و پرورش را شناسایی کند و علل پدیدآورنده وضع فعلی را بررسی کند، قطعا می‌تواند در ادامه کار خودش بسیار موفق باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دولت به‌زودی کار تدوین و تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ را آغاز می‌کند که ویژگی‌های خاصی دارد و باید در راستای گام دوم انقلاب تصویب شود، همچنین اولین بودجه قرن جدید، اولین تجربه مجلس یازدهم در تصویب بودجه و آخرین بودجه‌ای است که دولت دوازدهم به مجلس ارائه می‌کند، گفت: اگر بتوانیم نیازهای آموزش و پرورش را در راستای سندتحول بنیادین و اهداف برنامه ششم توسعه دنبال کنیم، می‌توانیم بودجه‌ریزی موفقی را داشته باشیم.  

الهیار ترکمن ادامه داد: برنامه هفتم توسعه را نیز در پیش داریم که آخرین برنامه توسعه در سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ است که باید تمام ظرفیت‌های اجرایی کشور مصروف شود تا بتوانیم اهداف حداکثری سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ را محقق کنیم و همینطور سند تحول بنیادین را که بخشی از همین سند تحول سال ۱۴۰۰ است.

261 756x400 - هر دانش‌آموز ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش می‌بیند

وی در برنامه  پرسشگر  با یادآوری این که مورد حائز اهمیت دیگر سیاست‌های کلی جذب نیرو است، بیان کرد: از یک به هم ریختگی و نگاه‌های متفاوت در جذب نیرو در آموزش و پرورش رنج می‌بریم؛ دولت یک طور به این سیاست‌ها و مجلس طور دیگری نگاه می‌کند. باید تعادلی برقرار شود که بتوانیم از نیروی انسانی با کیفیتی که از مجاری رقابتی خودش و کانال دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب می شوند بهره ببریم.

وی ادامه داد: در عین حال که از نیروهای تمام وقت استفاده می‌کنیم باید بتوانیم از نیروهای پاره وقت نیز در راستای رفع نیازهای مقطعی استفاده کنیم.  

الهیار ترکمن با بیان این که ورود به بحث سیاست‌های کلی جذب نیرو بدون نگاه به تقویم آموزشی و بار برنامه درسی امکان‌پذیر نیست، گفت: این دو، یک مجموعه به هم پیوسته هستند که تعادل آنها به ورودی و جذب نیروی متعادل منجر می‌شود؛ بار برنامه درسی بر اساس مقررات موجود ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت در ۱۲ سال تحصیل است؛ به عبارتی به هر دانش‌آموز ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت در ۱۲ سال تحصیل آموزش می‌دهیم که متوسط آن در دنیا هشت ساعت است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این بار برنامه سنگین برنامه درسی را برداریم به یک حجم از نیروی انسانی نیاز داریم و اگر بخواهیم آن را متعادل کنیم و به آموزش‌های در تراز سند تحول برسیم قطعا باید یک اصلاحاتی انجام دهیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در یک جمع بندی به کارهایی که آموزش و پرورش آماده تعامل کامل با مجلس برای انجام آنهاست اشاره و اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۰، برنامه هفتم توسعه در یک نگاه کوتاه مدت و سیاست‌های کلی جذب و ساماندهی نیرو در یک نگاه کلی‌تر و عمیق‌تر است.

الهیار ترکمن در پاسخ به این پرسش که «آیا این آمادگی را دارید که یک طرح مشترک با مجلس شورای اسلامی ارائه دهید؟»، گفت: به عنوان کارشناس مسائل آموزش و پرورش این مسائل را طرح کردم و آماده تعامل هستیم و برنامه مشخصی هم برای این موضوع داریم که با کمیسیون آموزش و با کلیت مجلس وارد بحث شویم، ولی زمینه‌های تعامل هم باید فراهم باشد.

وی اضافه کرد: این مسایلی که بیان کردم بارها بحث و تأکید شده و گزارش‌های مختلفی پیرامون آن ارائه شده است. بودجه سال ۹۷ را هم با پیوست استانی ارائه کردیم که در مجلس رد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که «جلسه مشترک شما با مجلس چه زمانی برگزار می شود»، گفت: هر زمان مجلس دستور دهد و آمادگی داشته باشد ما آمادگی داریم که با پیشنهاد مشخص در جلسه شرکت کنیم؛ مستنداتمان کامل است و می‌توانیم پیشنهادات خود را ارائه کنیم.

 

منبع: irna.ir

تاریخ: ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

دانش آموز عزیز ، دبیر این درس هر شب از ساعت 21 الی 24 در بخش دیدگاه پاسخگوی سوالات شما می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *