732 - حرف آخر را مدیر مدرسه می زند

حرف آخر را مدیر مدرسه می زند

بالاخره گردونه بازگشایی مدارس آنقدر چرخید تا قرعه بازگشت به مدرسه به نام دانش‌‌آموزان و معلمان متوسطه دوره دوم یعنی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم رسید و آنها از دیروز یعنی پانزدهم آبان‌ ۱۴۰۰ سر کلاس درس حاضر شدند. البته باز هم نه همه دانش‌آموزان و معلمان، بلکه آنهایی که مدارس‌شان مهر تأیید رعایت شیوه‌نامه بهداشتی را از مدیر آموزش و پرورش منطقه و استان گرفته‌اند.
 این شیوه بازگشایی برای دانش‌آموزان و والدین آنها خیلی ناملموس است و نمی‌دانند که بالاخره تکلیف‌شان چیست؟ آیا باید به اخبار رسمی آموزش و پرورش که در شبکه‌های ملی مانند تلویزیون و رادیو و خبرگزاری‌ها اعلام می‌شود، گوش کنند و به مدرسه بروند یا به دستور کتبی و رسمی مدیر مدرسه که در کانال‌های مجازی و رسمی اعلام می‌شود، بسنده کنند و مطابق با آن عمل  کنند‌؟
برای پاسخ‌دادن به این پرسش‌ و پرسش‌های دیگری مانند نحوه فاصله‌گذاری فیزیکی در کلاس درس، واکسینه‌شدن دانش‌آموزان، شرایط آموزش درصورت ابتلای دانش‌‌آموزی به کرونا و… که ذهن دانش‌آموزان و والدین آنها را به‌خود مشغول کرده، ۲ راه را انتخاب کردیم. هم آخرین بخشنامه وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ را با جزئیات مرور کردیم و هم اینکه به سراغ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش که معاون وزیر در آموزش متوسطه هست، رفتیم تا او دقیقا شرح دهد که نحوه بازگشایی مدارس چه خواهد بود.
علیرضا کمرئی می‌گوید که داستان از این قرار است که مدارس از ابتدای مهر‌ماه به مرور و آهسته و پیوسته باز شدند و دانش‌‌آموزان و معلمان زیادی در روستاها و شهرستان‌ها و حتی شهرها به مدرسه برگشتند که در ادامه دیروز نوبت به دانش‌آموزان و معلمان در متوسطه دوم رسید، اما با شرط و شروط خاص. «اول اینکه مدارس روستاها فارغ از اینکه برای چه دوره‌ای هستند، آموزش حضوری‌شان را از مهر‌۱۴۰۰ شروع کرده بودند که حالا هم فعالیت‌شان ادامه دارد. بنابراین بازگشایی روزشنبه مربوط به مدارس دوره متوسطه دوم در مناطق شهری بود که آنها هم شرط اخذ مجوز از اداره آموزش و پرورش منطقه را داشتند؛ یعنی کارشناسان آموزش و پرورش منطقه از قبل به مدرسه رفته، میزان رعایت قوانین بهداشتی مانند فاصله‌گذاری دقیق فیزیکی، سلامت و تمیزی سرویس‌های بهداشتی و وسایل گرمایشی و تهویه و… را بررسی کرده و اگر مدرسه از این جهات آماده بوده، مجوز برگزاری آموزش حضوری را داده‌اند. بنابراین ممکن است ۲مدرسه در یک کوچه باشد که یکی شرایط بخشنامه ۰۶ وزارتی را داشته و باز شده و دیگری شرایط را نداشته و آموزش در آن غیرحضوری است تا امکانات لازم را فراهم  کند.»
طبق چیزی که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، اطلاع‌رسانی درباره حضور یا عدم‌حضور دانش‌آموزان به مدیر مدرسه واگذار شده و آنها یا والدین‌شان نباید به اخبار متمرکز رسانه‌های رسمی اکتفا کنند: «ببینید شرایط با قبل کرونا فرق کرده، یعنی اگر در گذشته هوا آلوده بود یا برف آمده بود و از طرف آموزش و پرورش استانی باز یا بسته‌بودن مدرسه اعلام می‌شد، الان شرایط به این شکل است که دانش‌‌آموز و پدر و مادر او باید گوش به زنگ مدیر مدرسه باشند. یعنی ممکن است یک مدرسه کلا غیرحضوری باشد و هفته دیگر حضوری شود، یا یک مدرسه بنا به شرایط فاصله‌گذاری فیزیکی بعضی روزهای هفته را حضوری اعلام کند و بعضی روزهای دیگر را غیرحضوری کند. بنابراین تأکید دارم که اطلاع‌رسانی با مدیر مدرسه است.»
علیرضا کمرئی می‌گوید که ذهنیت دانش‌آموزان و خانواده‌ها باید از شیوه سنتی مدرسه تغییر کند و آنها بدانند که سبک جدیدی از آموزش‌‌ها در راه است. «همه‌‌چیز بسته به تعداد دانش‌آموزان، نوع ساختمان، منطقه و… فرق دارد و مدیر مختار است که طبق شیوه‌نامه شکل آموزش‌ها را در مدرسه خود تعیین کند. مثلا ممکن است کلاس‌ها گروه‌بندی شده باشد که مستلزم آن است برخی دانش‌آموزان امروز و بخشی در روزهای دیگر در مدرسه حضور یابند که قبلا از سوی خود مدارس اطلاع داده شده است. پس ملاک همان بخشنامه مکتوب مدیر مدرسه است. در واقع اگر هنوز این اطلاع‌رسانی از سوی مدارس انجام نشده، لزومی ندارد که دانش‌آموزان و والدین نگران شوند ‌یا به‌صورت حضوری به مدرسه مراجعه کنند. آنها باید منتظر اعلام از سوی مدرسه باشند. اگر مدرسه‌ای همه فرایندهای بازگشایی را طی کرده باشد، حتما اطلاع‌رسانی کرده و دانش‌آموزان می‌دانند که کدام روزها باید به مدرسه بروند. اگر مدرسه‌ای فرایندها را طی نکرده باشد، دانش‌آموزانش همچنان در فضای مجازی مانند سابق آموزش می‌بینند تا این امکان فراهم شود و اطلاع‌رسانی در روزهای آینده صورت گیرد.»
وقتی حرف از فاصله‌گذاری فیزیکی می‌شود، برای والدین این سؤال پیش می‌آید که یعنی دقیقا دانش‌آموزان در چه فاصله‌ای با یکدیگر می‌نشینند، آیا یک نیمکت کافی است یا قرار چیز دیگری است؟ کمرئی در این‌باره می‌گوید: «فضای ۲متر و ۲۵ سانتی‌متر برای هر دانش‌آموز و فاصله یک و نیم متری از طرفین.»
 از ابتدای مهر برخی مدارس به‌خصوص غیردولتی‌ها هر روز باز هستند و تمام دانش‌آموزان آن هم سر کلاس درس حاضر می‌شوند، آیا آنها هم باید آموزش‌شان را ترکیبی کنند؟ این پرسش بعدی دانش‌آموزان و والدین آنهاست. کمرئی در این‌باره گفت: «لزوما اینطور نیست. ممکن است تعداد دانش‌آموزان هر کلاس قدری باشد که بشود فاصله فیزیکی استاندارد را رعایت کرد، آن‌وقت همه دانش‌آموزان آن کلاس باید سر کلاس درس‌شان حاضر شوند و دیگر نیازی به آموزش ترکیبی نیست.»

مسئله اصلی بعدی واکسن است، دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم جزو کسانی بودند که امکان واکسیناسیون را دارند، اما بعضی از آنها همچنان برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، این مسئله می‌‌تواند باعث اختلاف بین خود دانش‌آموزان و اولیای مدرسه شود. سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره گفت: «واکسینه‌شدن دانش‌آموز شرط لازم برای حضور در مدرسه نیست، گرچه ما از معلمان می‌خواهیم که دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را تشویق به واکسیناسیون کنند. ضمن اینکه ۸۸درصد دانش‌آموزان ایرانی تاکنون واکسن زده‌اند که رقم خوبی است و از ابتلا تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.»

  • کلید چند سوال درباره  بازگشایی  مدارس
    آخرین بخشنامه وزارت آموزش و پرورش معروف به بخشنامه ۰۶ که با محور «الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط بیماری کووید-۱۹ برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰»  تنظیم و در ۲۴ شهریور به مدارس ارسال شده است، ۲۴‌صفحه دارد که در زیر به برخی نکات مهم آن اشاره می‌کنیم تا والدین از چند و چون فعالیت مدارس آگاه شوند.
  • تصمیم‌گیری درباره ابعاد بهداشتی مدرسه با کیست؟
    مدیر مدرسه «کمیته سلامت مدرسه» را تشکیل می‌دهد و براساس چک‌لیست‌های ابلاغی نسبت به ارزیابی میزان آمادگی مدارس خود برای شروع فعالیت‌های حضوری اقدام می‌کند و آن را به اداره آموزش و پرورش منطقه می‌فرستد.
  • در صورت آموزش ترکیبی سهم هر دانش‌آموز از ساعت درسی چقدر است؟
    با توجه به فرد بودن تعداد روزهای آموزشی، مدارس دوره دوم در روزهای پنجشنبه برای ارائه خدمات آموزشی تربیتی فعال خواهند بود. مدارس سایر دوره‌های تحصیلی نیز به تشخیص مدیر مدرسه و با توجه به شرایط کاری می‌توانند در روزهای پنجشنبه باز و فعال باشند.
  • گروه‌بندی دانش‌آموزان در مدارس بالای ۳۰۰ نفر چگونه خواهد بود؟
    توصیه می‌شود تعداد روزهای آموزش حضوری این دسته از مدارس برای هر گروه در صورت اقتضا حداقل ۲روز در هفته تعیین شود. توجه به عدالت در توزیع فرصت‌‌های آموزش حضوری بین دانش‌آموزان در مدارس پر‌جمعیت ضرورت دارد.

 

منبع: www.newspaper.hamshahrionline.ir

تاریخ: ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

دانش آموز عزیز ، دبیر این درس هر شب از ساعت 21 الی 24 در بخش دیدگاه پاسخگوی سوالات شما می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *