124640 - نتیجه آزمون جمع بندی

نتیجه آزمون جمع بندی

در آزمون جمع‌بندی نیمسال اول، نتیجه‌ای که رقم خورده، حاصل تلاش ۳ الی ۶ ماه گذشته توست و مربوط به امروز تو نیست. پس اگر قراره بررسی اثربخشی داشته باشی، باید علاوه بر آزمون، عملکرد چند ماه اخیر رو هم بررسی کنی.

همین امروز، یعنی جمعه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۹ بهترین زمان برای بررسی آزمون و عملکرد گذشته است. این تحلیل و بررسی رو به آینده موکول نکن..

اگر از نتیجه آزمون امروز راضی هستی (اگر تقلب نکردی و نتیجه واقعی خودته)، برای نیمسال دوم و پیشرفت بیشتر و رسیدن به هدفت، برنامه‌ریزی کن..
حواست باشه که نتیجه خوب در نیمسال اول، باید انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر باشه، نه اینکه حس کنی، مسابقه تموم شده و نتیجه گرفتی..

اگر از نتیجه راضی نیستی، بجای عزاداری و اشک ریختن، با خودت خلوت کن و گذشته‌ات رو بیار جلوی چشمت و ببین کجای راه رو اشتباه رفتی که نتیجه نگرفتی؟!

پاسخ به این پرسش‌ها می‌تونه راهگشا باشه:

  • اشتباهات اصلی من در۳ الی۶ ماه گذشته چی بوده؟!
  • اگر می‌شد به عقب برگشت کدوم کارها رو هرگز انجام نمی‌دادم؟!
  • چه کارهایی را در برنامه‌ام قرار می‌دادم؟!
  • چه عادت‌های اشتباهی رو کنار می‌ذاشتم؟!
  • خودم رو درگیر چه حاشیه‌هایی کرده بودم که حالا فهمیدم اشتباه بوده؟!
  • چه نقاط ضعفی در زمنیه‌های یادگیری و برنامه‌ریزی داشتم که باید از معلم یا مشاور، کمک می‌گرفتم ولی نگرفتم؟!
  • نقاط قوت من در نیمسال اول چه چیزهایی بوده؟!

اگرچه نمیشه به گذشته رفت و اشتباهات رو جبران کرد، ولی میشه آینده بهتری ساخت. پس پاسخ‌هایی که به پرسش‌های بالا دادی رو یادداشت کن تا هر از گاهی مرور کنی و بدونی که کار درست چیه!
با هر یک دقیقه‌ای که صرف غصه خوردن برای گذشته می‌کنی، ۶۰ثانیه از آینده‌ات که از همین حالا شروع شده رو از بین می‌بری..  پس فکری به حال ۱۶۷ روز باقی مونده کن. عذاب وجدان و غصه‌ی از دست رفتن این ۱۶۷ روز خیلی دردناک‌تر تر از غم و غصه‌ای هستش که الان درگیرش شدی.. پس گذشته رو رها کن. گذشته فقط برای درس گرفتنه. همین!

نتیجه آزمون امروز اگر خوب نشده، علت‌های متفاوت و متنوعی داره.
اگر با خودت خلوت کنی، علت ها را پیدا می‌کنی.
مثل: مطالعه کم، مطالعه بدون تمرکز، مطالعه بدون تست، تست زدن بدون تحلیل، تستِ زماندار نزدن، بحث و دعوا با خانواده، حاشیه‌های عمدی یا بهانه‌ای، برنامه‌ریزی غلط یا بی برنامگی،
استفاده از روش‌های غلط مطالعه، نداشتنِ هدف، خواب نامنظم و تغذیه نامناسب، نداشتنِ تمرکز، عادت‌های رفتاری غلط، توهم درس خوندن و بلد بودن، وقت کشی در اینستاگرام، تلگرام  و موارد مشابه، دقت نکردن در کلاس، عادت به تقلب و کار نکشیدن از ذهن، دخالت و سرکشی در اموری که هیییییچ ربطی به دانش‌آموز کنکوری نداره، مامان و بابای بی ملاحظه و دعوایی، نبودِ خواست و اِراده کافی برای نتیجه گرفتن، حضور در سرگرمی‌های فضای مجازی در حین برگزاری کلاس‌های آنلاین، مقایسه با دیگران و… (خودت هم کمی فکر کن)

در تمام ۱۲سال گذشته، دانش‌آموزانی بودند که نیمسال اول رو بیهوده سپری کردند ولی در نیمسال دوم آدم شدند و راه و روش درست رو در پیش گرفتند و موفق شدند.پس توی همین فرصت باقی مونده هم میشه نتیجه گرفت. فقط باید آدم بشی. مهم، آدم شدنه، آدم شو!

اگر کنکور شبیه مسابقه‌ی “دو” باشه، “خیلی‌ها” از حالا بعد، به نفَس نفَس می‌افتند و کنار میرن. (به کلمه خیلی‌ها دقت کن). حتی از بین برترها هم، تعدادی از ادامه مسابقه منصرف میشن. این اتفاقیه که هر سال رُخ میده پس اگر زرنگ و فرصت طلب باشی  از این موضوع، نهایت استفاده را می‌بری.

بعضی روزها، روزهای تصمیم گیریه. مثل امروز!

آدم‌ها توی تصمیم گیری دو گروهند:
گروه اول:
با خودشون فکر می‌کنند:  “من این کاره نیستم” و تصمیم می‌گیرند جا بزنند و رها کنند و رها می‌کنند.

گروه دوم:
با خودشون فکر می‌کنند: “اگر بقیه تونستن، پس منم میتونم” و تصمیم می‌گیرند قوی تر ادامه بدند. و بیشتر تلاش می‌کنند.

وقتی نتایج اعلام بشه، گروه اول حسرت می‌خورند، گروه دوم لذت می‌برند.

اگر امکانش باشه
در جلسه مهم بانگاهی نو ، هم نیمسال اول را بررسی می‌کنیم، هم برنامه نیمسال دوم را براتون ترسیم می‌کنیم. معمولا این جلسات، هر سال، خیلی‌ها را به مسیر اصلی برگردونده. شاید امسال نوبت توست که متحول بشی.. منتظر اعلام تاریخ جلسمون باشید.

سرسخت باش

 

مدرس: استاد اردستانی

تاریخ: ۲۶دی ماه ۱۳۹۹

 

دیدگاهتان را بنویسید

دانش آموز عزیز ، دبیر این درس هر شب از ساعت 21 الی 24 در بخش دیدگاه پاسخگوی سوالات شما می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *