124609 - دوستی چه ویژگی هایی دارد

دوستی چه ویژگی هایی دارد

در اینجا به چند ویژگی ارتباط دوستی اشاره می‌کنیم.
فقدان هر یک از این ویژگی‌ها می‌تواند باعث بر هم خوردن دوستی شود.
ما از این ویژگی‌ها تحت عنوان «قوانین دوستی» یاد می‌کنیم. هر چه دوستی عمیق‌تر شود، اهمیت این قوانین هم افزایش می‌یابد.

این قانون‌ها عبارتند از :
۱_صمیمیت و وفاداری
۲_در شرایط خوب و بد کنار هم ماندن
۳_صداقت
۴_مورد اعتماد بودن و راز داری
۵_دو طرفه بودن دوستی

  • به یاد داشته باشید
    بدترین کار این است که برای حفظ و یا پیدا کردن دوست جدید خودتان را طور دیگری نشان بدهید. خودت را برای اینکه جذاب به نظر برسی اصلا تغییر نده.
    اصولاً این جمله غلط است که دوستان باید مثل هم باشند یا علایق مشترک داشته باشند!
    اگر خودتان را تغییر دهید و نقش کسی دیگر را بازی کنید ممکن است در ابتدا دوستانی پیدا کنید اما شما نمی‌توانید این نقش را همیشه بازی کنید و بعدها منجر به ناراحتی دوستانتان می‌شود.
  • پس فقط خودت باش.
    از چیزی که هستی خجالت نکش؛ اگر اخلاقی داری که بد است سعی کن آن را عوض کنی. اما سعی نکن شخصیت خودت را به خاطر دیگران تغییر دهی.
  • انسان به عنوان یک موجود اجتماعی ناگزیر به دوست یابی است.
    برای اینکه ببینیم چگونه دوست پیدا کنیم، اول باید ببینیم دوستی چیست. دوستی نوعی از ارتباط است که داوطلبانه، منعطف، پویا و بدون اجبار است. دوستی بسیاری از نیازهای شخصی شما را برآورده می‌کند. مانند حمایت، مهربانی و تایید شخصیت‌تان.
  • می‌گویند مردم را از روی دوستانشان بشناسید…
    دلیلش ساده است. زیرا ما از دوستان خود بسیار تأثیر می‌گیریم و بدون آنکه خودمان متوجه شویم رفتارمان شبیه به آن‌ها می‌شود. همین جمله ساده اهمیت داشتن دوستان خوب را به ما یادآوری می‌کند. معمولاً افراد خجالتی و تنها میگویند که با همین شرایط راحت هستند. آن‌ها نمی‌دانند که در پس روابط دوستی با انسان‌ها چه امتیازات مادی و روحی در انتظار آن‌هاست. البته این حرف نیز درست است که دوستان جدید و ناشناس می‌توانند تهدیدآمیز باشند اما اگر در انتخابتان دقت کافی را داشته باشید و قدم به قدم با آن‌ها جلو بروید می‌بینید که آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کنید دوست جدید بد نیست.
  • انواع دوستی
    اما حالا که به دنبال دوست هستید اول باید بدانید که چه نوع دوستی‌هایی وجود دارد :

الف) دوستی‌هایی در حد سلام و خداحافظ
این مدل دوست‌ها تعدادشان زیاد است و اتفاقاً چیز بسیار خوبی است. سعی کنید در محیط مدرسه ، دانشگاه و حتی محله خود با بیشتر افراد رابطه‌ای در حد سلام و خداحافظ را حفظ کنید

ب) دوستان معمولی
دوستان معمولی کسانی هستند که هر روز آن‌ها را ملاقات می‌کنید و معمولاً با آن‌ها درباره مسائل مختلف عمومی مثل سیاست، ورزش و اخبار روزانه گفت و گو می‌کنید. با این دوستان زیاد بحث نکنید و حرف‌های آن‌چنان جدی نزنید. سعی کنید رابطه خود را همیشه به صورت معمولی حفظ کنید.

پ) دوستان نزدیک
مهم‌ترین دوست، دوست نزدیک است. شما شاید یک یا دو دوست نزدیک داشته باشید و همین کافی است. دوستان نزدیک کسانی هستند که می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. با آن‌ها درد و دل کنید و مشکلاتتان را به آن‌ها بگویید.

آن‌ها باید رازدار باشند و همیشه به آن‌ها دسترسی داشته باشید. بیشتر ما ابتدا دوستان معمولی پیدا می‌کنیم و سعی داریم آن‌ها را به دوستان واقعی خود تبدیل کنیم.

 

مدرس: استاد اردستانی

 

124610 800x204 - دوستی چه ویژگی هایی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

دانش آموز عزیز ، دبیر این درس هر شب از ساعت 21 الی 24 در بخش دیدگاه پاسخگوی سوالات شما می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *