وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم مسئول اصلی ارائه آموزش و هدایت جریان یادگیری دانشآموزان در تمام طول سال تحصیلی است گفت: رابطه معلم و دانشآموز نباید قطع شود و نباید محدود به فضای مجازی و محیطهای غیرتعاملی باشد. هر دانشآموزی، با هر شرایطی، باید تحت پوشش و حمایت یک معلم قرار گیرد.
محسن حاجی میرزایی در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارتباط تصویری ایشان با سی و چهارمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش گزارشی ارائه کرد.
در این نشست، اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش، استانداران و مدیران کل و روسای آموزش و پرورش کلیه مناطق کشور بالغ بر حدود ۱۰۰۰ نفر حضور دارند.
وزیر آموزش و پرورش درباره چالشهای مهمی که نظام تعلیم و تربیت را تهدید میکند اشاره کرد: انتظار است که در آینده نظام تعلیم و تربیت چاره شود و سند باید بتواند پاسخ درخور و شایستهای به آن بدهد. این تهدیدها به این قرار است:جبهه اول هجومی همه جانبه از سوی دشمن است. آنها با ساختن برنامههای جذاب و گنجاندن عناصر فرهنگی غرب قصد دارند و ذهن و دل کودکان ما را بربایند. جبهه دوم عرصه تکنولوژی است. رشد و توسعه روزافزون تکنولوژی سبب شده امکانات جدید آموزشی در کنار نظام رسمی آموزش و پرورش ایجاد شود. جبهه سوم تغییرات سریع بین نسلی است. بطوری که با تغییرات سریع در همه ابعاد زندگی شکاف بین نسلها روزبروز سریعتر عمیق شده و افزایش مییابد.
برنامههای سالانه و پنج ساله بر اساس برنامههای زیر نظامها و اهداف سند تدوین، تصویب و ابلاغ شده است و در حال پیگیری و اجراست. اهداف دوره تحصیلی تدوین و تصویب شده و محتوای کتب درسی و فعالیتهای تربیتی و آموزشی، کلیه پایهها با اهداف سند هم سو شده است. عناوین درسی جدیدی به مجموعه کتابهای درسی با موضوعات مرتبط با برخی اهداف سند افزوده شده و در چرخه آموزشی قرار گرفته است. برای آشنایی دست اندرکاران و گفتمان سازی پیرامون محتوای سند دورههای آموزشی متنوعی در همه سطوح ستاد و صف برگزارشده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: علیرغم همه اقدامات اشاره شده هنوز نمیتوانیم جذابیتها و ویژگیهای شوق انگیز و برانگیزاننده سند را در میدان واقعی نشان دهیم نمیتوانیم مدعی شویم که سند تحول و اهداف بلند آن به گفتمان اجتماعی لااقل در میان عناصر اصلی و تعیین کننده تبدیل شده است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه رویکرد ما در یکسال اخیر پس از گفت و گوهای عمیق، طولانی و بسیار صریح با یکدیگر و مرور تجربیات و دستاوردها و پس از ارزیابی از اقدامات جاری بر این موارد قرار گرفت: نخست تولید بستههای یادگیری با رویکرد انطباق کامل با اسناد تحولی، مهمترین گامی است که در دستور قرار گرفت. به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ماموریت داده شد که تا پایان سال جاری راهنمای تولید این بستهها را تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند. فرایند جذب، تربیت و به کار گماری و آموزش مستمر معلم به عنوان اصلی ترین رکن تحول، سیاست گذاری شود. بدین منظور گزارشی را تقدیم حضور حضرتعالی کردیم و لایحهای را نیز برای تقدیم به شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کردهایم. ما بر این باوریم اگر نتوانیم ساماندهی کمی و کیفی مناسبتری را ترتیب بدهیم دستیابی به اهداف با چالشهای بزرگی روبرو خواهد بود.
حاجی میرزایی افزود: برای اینکه بتوانیم جلوههای قابل لمستری از اجرای سند تحول در اختیار مردم و مسئولان قرار دهیم، تعدادی بسته تحولی از محتوای زیر نظامها استخراج کرده و در صدد خلق نتایج امید بخشتری هستیم تا بتوانیم پیرامون آن گفتمان اجتماعی ایجاد کنیم. تلاش شده این بستهها شوق انگیز، تحقق پذیر، مشارکت پذیر، فراگیر و برخوردار از تقاضای اجتماعی با امکان جلب مشارکت اجتماعی باشد.
اولین طرح: به عنوان نمونه به عناوین برخی از این بستهها که عموما مبتنی بر راهبردهای مصوب سند تحول است اشاره میشود: نخست آنکه هر دانشآموز یک مهارت داشته باشد. این هدف هم برای خانواده، دانشآموز و مسئولان بخشهای مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جذاب و شوق آفرین است و از ظرفیت بالایی برای جلب همکاری سایر دستگاهها برخوردار است.
دومین طرح: طرح خوانا است. مهارتهای اساسی خواندن نوشتن شنیدن و سخن گفتن و آشنایی با مهارتهای پایه زندگی از مهمترین اهداف سند تحول در مقطع ابتدایی است. امسال دستیابی به این هدف را در سطح ۱۰ درصد از مدارس ابتدایی هدفگذاری کردهایم.
سومین طرح: که همان آجر به آجر است گفت: آموزش و پرورش همواره از مشارکت خیرین برخوردار بوده است و این مشارکت در سالهای اخیر با رشد خوبی نیز همراه شده و در این طرح در صدد هستیم چتر خیرین را گسترش دهیم و همه مردم بتوانند حتی با مبالغ بسیار خرد حتی با یک آجر نیز در این امر مهم مشارکت کنند.
” حمایت از فعالیتهای پرورشی و فرهنگی”: در سال ۱۳۹۹ مجوز جذب ۸۰۰۰ نیروی پرورشی جدید ابلاغ شد. دو رشته مستقل برنامهریزی امور تربیتی و مشاوره را در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت نیروهای مورد نیاز ایجاد کردیم. با هدف توانمندسازی مربیان شاغل ۱۷۷عنوان جدید آموزش ضمن خدمت در سه سطح مقدماتی تکمیلی و پیشرفته ایجاد کردیم.
حاجی میرزایی در ادامه گفت: اجرای طرح نماد را در ۶۵۰۰ مدرسه پیگیری کرده و در پیشگیری از اعتیاد گامهای بلندی برداشتیم که به کنترل و توقف روند اعتیاد منجر شد.
“حمایت از توسعه آموزشهای مهارتی”: با ۹۴۰ هزار هنرجو در سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۰۰ هزار نفر در مقایسه با سال ۱۳۹۲ افزایش هنرجو داشتهایم و سالانه ۳۰۰ هزار فارغالتحصیل آموزش دیده مهارتی داریم. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پژوهش سراهای دانشآموزی را از ۲۹۸ در سال ۱۳۹۲ به ۶۶۵ در سال ۱۳۹۸ افزایش دادیم. هر ساله ۴.۵ میلیون نفر رشته در جشنوارههای دانشآموزی نوجوان خوارزمی شرکت میکنند. شش میلیون نفر رشته در مسابقات و جشنواره المپیاد فنی و حرفه ای شرکت میکنند. همچنین دو مرکز رشد کار آفرینی در استانهای خراسان رضوی و گلستان دائر کردیم.
“حمایت از نخبگان و استعداد های برتر”: ابلاغ اساسنامه تشکیل هیئت امنا و تشکیل سازمان و تعیین رئیس آن، گسترش سمپاد مهارتی از سه استان به هفت استان انجام شده است. در خصوص المپیادها به دلیل کرونا از هفت المپیاد تنها دو مورد برگزار شده که مدال آوری ایران دقیقا همانند سال قبل است.
وزیر آموزش و پرورش به آموزش در روزهای کرونایی اشاره کرد و گفت: اما کرونا و روزها و ماههایی که پشت سر گذاشتیم در تاریخ و تقویم آموزش و پرورش کشور، منحصر به فرد است. سرعت، کیفیت، تنوع و گستره پاسخها به تبعات این ویروس منحوس بیانی افتخار آمیز از میزان تاب آوری جامعه ماست که اجازه نداد که تعطیلی مدرسه منجر به تعطیلی آموزش شود. معلمان با موقعیتشناسی و درک اهمیت شرایط با استفاده از همه امکانات و ظرفیتهای موجود و خلق حماسههای بزرگ، موجب تداوم آموزش و یادگیری شدند. خانوادهها، علی رغم همه محدودیتها و مشکلات، به عنوان همکار و همیار معلم، مداخله موثرتری در جریان آموزش کردند.
مدرسه تلویزیونی ایران، با تلاش معلمان و کارشناسان آموزشی و مشارکت و همکاری مسئولانه صدا و سیما، یک هفته پس از تعطیلات، بیوقفه به ارائه برنامههای آموزشی پرداخت. جوانان خلاق و متعهد به کشور و مردم، با طراحی و ارائه سامانهای بومی، فراگیر، اختصاصی، نظارتپذیر، قابل توسعه، امن و ارزان با عنوان شبکه آموزشی دانشآموزی یا همان شاد اولاً زمینه دسترسی بیش از ۶۵ درصد دانشآموزان را به آموزش مجازی فراهم کردند، ثانیاً براساس گزارشها، مصرف ترافیک داخلی که همواره مورد توصیه جنابعالی بوده را در مقابل ترافیک خارجی افزایش داد.
وی تصریح کرد: البته نواقص و نارساییهای داشت که در طول چند ماه اخیر و با تلاش کارشناسان و متخصین درشرف بر طرف شدن است. شبکه آموزشی دانشآموز ( شاد ) در سال تحصیلی جدید با خدمات متفاوت و ظاهری متمایز عرضه خواهد شد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه ما سال تحصیلی جاری را با تصویب ستاد ملی کرونا، از ۱۵ شهریورماه شروع خواهیم کرد عنوان کرد: به عنوان یک اصل کلی مدرسه باید باز باشد ولی اصل مهمتر این است که مدرسه باید ایمن باشد و سلامت دانشآموزان را هم از حیث شیوع بیماری هم از حیث استاندارد بودن فضای فیزیکی به خطر نیفتد. هدف اصلی ما در سال تحصیلی پیشرو، تضمین دسترسی همه دانشآموزان به فرصت برابر آموزش و برخوردار از کیفیت و تلاش برای تداوم آن در طول سال صرف نظر از موقعیت و دسترسیهای هریک به ابزارها، در هر کدام از وضعیتهای سفید ، زرد و قرمز و از طریق آموزش حضوری و مجازی، در چهار چوب اسناد تحولی و برنامه درسی ملی است.
وی تاکید کرد: برای تحقق این هدف مهم نقش مدرسه، معلمان، دانشآموزان و خانواده تغییر میکند و هماهنگی در اجرای نقشها بسیار مهم است. مدرسه نسبت به همه دانشآموزان مسئول است و باید با همکاری معلمان و اولیا دانشآموزان و به طور مستمر وضعیت همه دانشآموزان را رصد کند و از دسترسی آنان به آموزش اطمینان حاصل کند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه معلم مسئول اصلی ارائه آموزش و هدایت جریان یادگیری دانشآموزان در تمام طول سال تحصیلی است گفت: رابطه معلم و دانشآموز نباید قطع شود و نباید محدود به فضای مجازی و محیطهای غیرتعاملی باشد. هر دانشآموزی، با هر شرایطی، باید تحت پوشش و حمایت یک معلم قرار گیرد.
خانواده، همکار و همیار معلم و نظام آموزشی است. نقش و مسئولیت تربیتی او بیش از هر زمان دیگری باید مورد توجه قرار گیرد. دانشآموز در شرایط جدید باید نقش فعالتری در فرایند یادگیری به عهده بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه نظام برنامهریزی درسی و آموزشی باید متناسب با شرایط و اقتضائات از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشد گفت: نظارت و ارزشیابی بالینی و هدایت مستمر جریان یادگیری با استفاده از هر فرصتی، یک اصل مهم است.
منبع: www.isna.ir
تاریخ: ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۹