علی باقرزاده درباره آغاز سال تحصیلی گفت : شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده به همه استانها ابلاغ شده است. در این دستورالعمل، نقشها و مسئولیتهای استانها، شهرستانها و مدارس به تفصیل بیان شده است همچنین نحوه حضور معلمان، دانشآموزان و مدیران مدارس در مدرسه و شبکه شاد متناسب با وضعیتهای سفید، زرد و قرمز مشخص شده است علاوه بر این انتخاب راهبردهای آموزشی متناسب با هر وضعیت به شورای مدرسه واگذار شده است.
وی افزود: بر اساس این شیوه نامه، مسئولیت طراحی و تولید محتوا و راهبری جریان آموزش و یادگیری و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سقف ساعات موظف، به عهده معلمان است.
باقرزاده بیان کرد: آموزش در سال تحصیلی آینده به صورت ترکیبی از روشهای آموزش حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری است حضور معلم در مدرسه تابع تصمیمات شورای مدرسه است آنچه که اهمیت دارد تداوم آموزش و یادگیری در وضعیت قرمز و زرد بر اساس برنامه هفتگی است.
مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش عنوان کرد: در هیچ جای دستورالعمل بازگشایی مدارس ذکر نشده است که معلم باید در وضعیت قرمز به مدرسه بیایید، مگر در مناطق کم جمعیت که به دلیل کم بودن تعداد دانشآموزان، ضرورتی به فاصله گذاری اجتماعی نبوده و دانشآموزان به شاد یا سایر روشهای مختلف آموزشی دسترسی ندارند.
وی بیان کرد: آنچه که گفته شده این است که معلم مسئول جریان یادگیری با نظارت شورای مدرسه است یعنی شورای مدرسه جلسه گذاشته و درباره دانشآموزان تصمیمگیری میکند و مشخص میشود هر کدام از آنها به کدام یک از انواع روشهای آموزش دسترسی دارند، براین اساس معلم موظف است آن نوع از آموزش را پوشش دهد. مدیر مدرسه نیز مسئول هماهنگی و نظارت بر اجرای رابطه بین معلم و دانشآموز است، ممکن است هر روزی که کارکنان دولت در محل کار حضور دارند مدیر نیز در مدرسه حاضر شود تا از کارها پشتیبانی کند اما نیازی به حضور معلم نیست همچنین حق مدیریت سرجای خود باقی است و اگر مدیر، مدیریت را اعمال میکند این کار در فضای مجازی پرهزینهتر است.
مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش درباره رفع مشکلات شاد و دسترسی دانشآموزانی که از آن بازماندهاند، عنوان کرد: به جلسه شورای عالی فضای مجازی میرویم و در آنجا برای جلسهای که با حضور رئیس جمهور برگزار میشود، تصمیمسازی خواهد شد همچنین درباره اینترنت، هزینههای آن و سخت افزارهای مورد نیاز برای آموزش مجازی دانشآموزان گفتوگو میشود، این موضوعاتی نیست که در کنترل ما باشد مانند لوازمتحریر، سرویس و پوشاک مدرسه است و آموزش و پرورش در سیاستگذاری مشارکت میکند اما مجری نیست.
باقرزاده گفت: ما نمیتوانیم درباره پهنای باند و میزان اینترنتی که در اختیار شاد قرار میگیرد صحبت کنیم و باید کار را پیگیری کنیم و دستگاه دیگری مسئول آن است و در بحث سخت افزار نیز این موضوع صادق است مثلاً اگر ۳.۵ میلیون دانشآموز به گوشی و تبلت دسترسی ندارند آیا این تعداد گوشی و تبلت در بازار وجود دارد؟ و اگر وجود دارد چگونه میتوان آن را تامین مالی و خرید کرد، اینها مسائلی است که نیاز به بررسی و پیگیری دارد.
منبع: www.iraneconomist.com
تاریخ: ۲۷ مردادماه ۱۳۹۹