محسن حاجی میرزایی اظهار کرد: در تمام جهان با پدیده عجیبی مواجه شدیم که عالم را تحت تأثیر قرار داد و تمام متغیرها را عوض کرد به طوری که تمام اندیشمندان، جهان را به قبل و بعد کرونا تقسیم میکنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در کنار تلخیهایی که کرونا داشت اما عرصه پهناوری برای آموزش، آزمون، یادگیری و سنجش فراهم آورد.
وی دو عامل عادت و غفلت را آسیب فضای مدیریتی عنوان کرد و افزود: عادت فرصت اندیشیدن را میگیرد و غفلت آن را تثبیت میکند لذا مدیران باید غفلت گریز و عادت ستیز باشند تا تحولی ایجاد کنند.
حاجی میرزایی مواجه جمهوری اسلامی ایران در مقابل کرونا را قابل تقدیر عنوان کرد و بیان داشت: میبینید آمریکا و اروپا با تمام تجهیزات پزشکی چه رفتار و مشکلاتی داشتند در حالی که ما حتی یک نفر را از بیمارستان باز نگرداندیم و درمان شهروندان را اولویت بندی نکردیم.
وزیر آموزش و پرورش به اثرگیری آموزش از ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد: سرعت واکنش، کمیت، کیفیت و تنوع فعالیتهای آموزشی ما در مقایسه با کشورهای پیرامونمان و یا کشورهای پیشرفته قابل رقابت بود.
وی پخش محتوای درسی از صدا و سیما را یک اقدام متمایز دانست و با اشاره به آسیبهای این نوع آموزش افزود: ما با آموزش از طریق تلویزیون نمیتوانستیم میزان یادگیری را ارزیابی کنیم همچنین ۶۴ درصد واحدهای آموزشی به سمت شبکههای بیگانه مانند تلگرام رفتند که این موضوع نیز مشکلاتی مانند بومی نبودن، مختص آموزش نبودن و عدم اطلاع از تعداد افراد تحت پوشش را داشت لذا سامانه شاد را برقرار کردیم.
حاجی میرزایی تاکید کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در امر آموزش به خصوص در حوزه نظارت و ارزشیابی جلوتر از پیش از کرونا ایستاده است و از نظر عدالت آموزشی در موقعیت بهتری قرار گرفتهایم زیرا حال معلمان نمونهای که فقط در مدارس برتر تدریس میکردند از طریق صدا و سیما به تمام دانش آموزان کشور آموزش میدهند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون این امکان را داریم که با تمام مدیران یک منطقه همزمان به صورت زنده ارتباط برقرار کنیم اما پیش از این نیاز به یک سمینار هزار نفری داشتیم و این ظرفیت در شبکه داخلی خودمان ایجاد شد.
وی با تاکید بر فواید بسیار برگزاری حضوری کلاسها و تعامل دانش آموزان با یکدیگر در فضای حقیقی افزود: وزارت ارتباطات متعهد شده تا ابتدای شهریور تمام مدارس را به اینترنت متصل کند و این اتفاق خواهد افتاد.
حاجی میرزایی اضافه کرد: برای سال تحصیلی آینده کاملاً آمادهایم زیرا مسئول آموزش تمام دانش آموزان هستیم و نه فقط قشری که تلفن همراه دارند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح آجر به آجر بیان کرد: با این طرح مردم را در ساخت مدرسه مشارکت میدهیم که این مشارکت مردمی از ساخت مدرسه مهمتر است زیرا بسیاری از مردم میخواهند در مدرسه سازی سهیم باشند اما پول زیادی ندارند.
وی در پایان حقوق معلمان را پایینتر از حد کافی دانست و بیان داشت: طی سالهای اخیر درصد رشد حقوق معلمان نسبت به سایر مشاغل بالاتر بوده اما باز هم این میزان حقوق کافی نیست اما باید شرایط سخت فعلی را مد نظر قرار داد.
منبع: www.mehrnews.com