مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی با تاکید بر اینکه وزارت علوم برای نحوه و شیوههای محاسبه نمره دانشجویان حداقل یا حداکثر نمره تعیین نکرده است، گفت: برخی از دانشگاهها اعلام کردهاند از ۲۰ نمره ۱۵ نمره را بر اساس ارزشیابی مستمر دانشجویان در نظر خواهند گرفت و صرفا ۵ نمره را به صورت کتبی در نظر میگیرند. بنابراین مجددا تاکید میشود که این شیوه هرگز به عنوان قانون یا مصوبه جدید وزارت علوم برای نحوه محاسبه امتحانات پایان ترم اعلام نشده است.
دکتر محمدرضا آهنچیان: یکی از روشهای ارزیابی نمره پایان ترم دانشجویان، ارزیابی است که توسط استادان در طول نیمسال انجام میشود. در این خصوص وزارت علوم از فرودین ماه سال جاری به دانشگاهها و اعضای هیئت علمی اعلام کرد که از دانشجویان ارزیابی مستمر داشته باشند به نحوی که عملکرد دانشجو در یادگیری فقط از طریق یک آزمون الکترونیکی در پایان نیمسال تعیین نشود. در یکی از مصاحبهها عنوان شد که برخی از دانشگاهها، به صورت قانونی و پس از تصویب شورای آموزشی ۱۵ نمره از ۲۰ نمره آزمون پایان نیمسال را به ارزشیابی مستمر و بر اساس تشخیص استاد درس اختصاص داده است، به این ترتیب موضوع نگرانی از اعتبار نتایج ارزیابی الکترونیکی برای یک درس منتفی است زیرا استاد در طول نیمسال عملکرد یادگیری دانشجویان را بررسی کرده و زیر نظر داشته است. بنابراین موضوع تقسیم نمره کل پایان نیمسال دانشجویان در نیمسال جاری به عهده هر دانشگاه و بر اساس تشخیص استاد است و در این زمینه هیچ نامه یا ابلاغیه ای به عنوان قانون یا مصوبه جدید از سوی وزارت علوم مبنی بر نحوه محاسبه امتحانات پایان نیمسال، اعلام نشده است و نخواهد شد.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی تاکید کرد: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به صورت مستقل در زمینه نحوه محاسبه پایان ترم دانشجویان تصمیم خواهند گرفت و طبیعا اساتید در این خصوص نقش تعیین کننده دارند، چرا که بسیاری از دانشگاهها این موضوع را با نظر خواهی و مشورت استادان تعیین و به هر حال بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری کردهاند.
وی ادامه داد: اینکه بخواهیم کل نمره نهایی دانشجویان را بر اساس ارزشیابی مستمر درج کنیم بستگی به نظر استاد و مجوز دانشگاه دارد که البته این امر در دورههای تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) امکان پذیرتر است و استادان با مجوز شورای آموزشی دانشگاه میتواند به این ارزشیابی اقدام کنند. در دورههای کاردانی و کارشناسی معمولا ارزشیابی به صورت ترکیبی و به روش جمع نمره عملکرد مستمر دانشجو در طول نیمسال و نمره امتحان پایانی تعیین میشود.
دکتر آهنچیان در خصوص امکان افزایش تقلب در آزمونهای مجازی نیز تاکید کرد: تقلب همواره در آزمونهای دانشگاهها وجود داشته و در همه دنیا نیز این موضوع وجود دارد. چنین نیست که در نظام آموزشی ایران تقلب شایعتر باشد. این پدیده ناهنجار به عنوان یک چالش، ممکن است در بین تعداد اندکی وجود داشته باشد. در آزمونهای الکترونیکی اگر سئوالات به صورت شفاهی و چهره به چهره از دانشجویان پرسیده شود و دانشجو نیز در مقابل دوربین رایانه، پاسخ خود را ارائه بدهد، اعتبار نتایج بیشتر و اطمینان بخشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر آزمون مجازی دانشجویان از روش چهره به چهره (استاد و دانشجو) خارج شود و آزمون نابرخط(آفلاین) داشته باشیم، احتمال مداخله و اثرگذاری عواملی که تقلب خوانده می شود بیشتر خواهد شد. در این زمینه نیز اگر استادان در طول نیمسال ازرشیابی دقیقی از دانشجویان داشته باشند و عدم اختلاف بین ارزشیابی مستمر و نتیجه نهایی آزمون دانشجو برای استاد محرز شود قاعدتا میتواند با اطمینان نمره دانشجو را ثبت کند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی برخورد با تقلب امتحانی دانشجویان مشمول آیین نامه انضباطی است، گفت: در نیم سال جاری این آییننامه تغییر نکرده است.
منبع: www.asriran.com
تاریخ: ۱ تیرماه ۱۳۹۹