234 - ادامه‌دار بودن آموزش‌های مجازی دانشگاه‌ها تا تابستان آینده

ادامه‌دار بودن آموزش‌های مجازی دانشگاه‌ها تا تابستان آینده

علی اکبر صفوی، رئیس کارگروه سیاست گذاری و نظرات تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با  درباره برنامه‌ریزی دانشگاه‌های کشور‌های خارجی برای ترم آینده گفت: دانشگاه‌های آمریکا، کالیفرنیا، ایالت میشیگان آمریکا، ناتینگهام انگلستان، لندن، هلند، نروژ، سوئد، چین، آلمان و سوئیس رسما اعلام کرده‌اند که به احتمال زیاد امکان دارد آموزش‌های مجازی تا تابستان آینده ادامه پیدا کند. بعضی از دانشگاه‌های خارجی هم درباره ترم آینده اعلام کرده‌اند که برنامه‌ها عمدتا به صورت مجازی ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس کارگروه سیاست گذاری و نظرات تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم اظهار کرد: برخی از کشور‌ها و دانشگاه‌ها برای نحوه آموزش ماه به ماه تصمیم گیری کرده و اطلاع رسانی می‌کنند. چند دانشگاه آلمان همانند دانشگاه‌های ما خیلی با احتیاط تصمیمات را اعلام می‌کنند و هر ماه برنامه یک تا دو ماه آینده را اعلام می‌کنند. نامشخص بودن آموزش در برخی از کشور‌ها رخ داده است، ولی در بسیاری از کشو‌رها اعلام شده که آموزش ترم آینده مجازی است.

او در ادامه با بیان اینکه حتی چین هم اعلام کرده است که به احتمال زیاد ترم آینده مجازی برگزار خواهد شد و برای آن سرمایه گذاری‌های جدیدی کرده اند، ادامه داد: سیاست عمومی دنیا به این سمت رفته که عمده فعالیت‌‌های نیمسال آینده بر مبنای آموزش الکترونیکی ادامه پیدا کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: در عین حال بحثی که در اغلب دانشگاه‌های دنیا وجود دارد این است که اگر قرار باشد تعداد کمی از دانشجویان در دانشگاه حضور پیدا کنند، این تعداد چه گروه از دانشجویان خواهند بود و چگونه فعالیت خواهند کرد.

رئیس کارگروه سیاست گذاری و نظرات تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم تصریح کرد: در خیلی از دانشگاه‌ها برای آن دسته از دانشجویان که الزام حضور دارند مثل دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد، اعلام کرده اند که این دانشجویان می‌توانند تحت شرایط خاصی همانند حفظ فاصله فیزیکی، به حداقل رساندن تعداد روزها، عدم حضور بیش از یک تا دو نفر در آزمایشگاه «در راهرویی که دانشجویان عبور می‌کنند نباید بیشتر از دو نفر در حال عبور باشند» در دانشگاه حضور پیدا کنند. در واقع می توان گفت که محدودیت‌های خاصی در نظر گرفته شده است. همچنین بعد زمان هم برای حضور دانشجویان در نظر گرفته شده است برای مثال اگر قرار است در دانشگاهی تعدادی دانشجو وارد شوند باید برنامه به گونه‌ای تنظیم شود که دانشجویان  به صورت مجزا در هفته های مختلف در دانشگاه حضور پیدا کنند.

صفوی بیان کرد: حضور دانشجویان به این صورت است که با برنامه ریزی دانشجویان حداقل حضور را در دانشگاه داشته باشند. در بعضی از دانشگاه‌های اروپایی استاد هم بدون مجوز حق نداشت در دانشگاه حضور پیدا کند. اما تعداد زیادی از دانشگاه ها هم اکنون اعلام کرده اند که اساتید می‌توانند به دانشگاه مراجعه کنند (وضعیتی که ما از ابتدا انجام می‌دادیم).

فعالیت ترم آینده مجازی خواهد بود

صفوی ادامه داد: در دانشگاه‌های کشور نیز به احتمال خیلی زیاد بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در ترم آینده مجازی خواهد بود. حضور برخی دیگر از دانشجویان به جز دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ترم تحصیلی آینده الزامی خواهد بود و بخشی از دانشجویان کارشناسی هم ممکن است برای حضور در آزمایشگاه‌ها در تعداد روزهای کم در دانشگاه حضور پیدا کنند. برای این دانشجویان هم بر حسب لزوم تمهیدات لازم و برنامه ریزی با تصمیم خود دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.

دانشجویان جدید الورود اولویت ترم تحصیلی آینده هستند

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: نکته بسیار مهم دیگر که دانشگاه‌های دنیا روی آن تمرکز کرده اند دانشجویان جدید الورود هستند. خیلی از دانشگاه‌های اروپایی این دانشجویان را جزو اولویت‌های خود گذاشته اند و اعلام کرده اند که اگر عده محدودی قرار است در دانشگاه حاضر شوند دانشجویان جدید الورود در اولویت هستند؛ زیرا این دانشجویان هنوز به فضای دانشگاه‌ آشنا نیستند و خوب است که مدت کوتاهی در دانشگاه حضور پیدا کنند و با ساختار، اساتید و روش‌ها آشنا شوند و پس از آن در صورت لزوم به صورت آموزش الکترونیکی ادامه دهند.

صفوی اظهار کرد: سیاستی که در اغلب کشور‌ها مبنا قرار گرفته است آموزش الکترونیکی بوده و در کشور ما هم بیشتر دانشگاه‌ها همین روش را در ترم بعد طی خواهند کرد. اگر چه ممکن است نگاه دانشگاه‌ها این باشد که اگر ورود دانشجویان جدید الورود به صورت مجازی باشد می‌توان این شیوه را تا انتها پیش برد اگر چه که به نظر من بهتر است که این گونه نباشد. دانشجویان جدید الورود خوب است که درک اولیه از دانشگاه را پیدا کنند حتی به این صورت که گروه گروه در فضای دانشگاه حضور پیدا کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: قطعا دانشگاه‌ها در ترم تحصیلی آینده برای آموزش الکترونیکی آماده‌تر هستند؛ زیرا هم زیر ساخت‌ها فراهم است و هم اساتید و دانشجویان آموزش دیده اند و هم محتوا‌هایی الکترونیکی زیادی تولید شده است. آمادگی برای آموزش الکترونیکی در نیمسال دوم تحصیلی ۱۰ درصد بوده که در ترم تحصیلی آینده بالای ۹۰ درصد است.

 

منبع: yjc.ir

تاریخ: ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

دانش آموز عزیز ، دبیر این درس هر شب از ساعت 21 الی 24 در بخش دیدگاه پاسخگوی سوالات شما می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *